dinsdag 2 september 2008

Apple time Tijd voor appels


Is it already a month since I made a new blog entry...Where does time go.
In the mean time summer has been fading away and autumm is coming near. So it is time to pick apples. When my husband celebrated his 40th birthday I gave him a big appletree as a present.
I choose an old cooking apple, a Jonathan. It is a sour/sweet apple that keeps well and makes briljant applesauce and apple pie.

For the first time in 20 years this big tree bears loads of apples. I am sharing them with family and my quiltlady's and a few friends.

But although this is a realy good apple this is not my favorite.
Way back in the garden their is a little apple tree and that is mine and mine alone. It is called a Star Apple and it has the most beautiful red apples and on the red skin are sweet little white stars. The sweet sounding French name for it is Reinette Rouge Etoilée.
Is het alweer een maand geleden dat ik een blogje heb geschreven...Waar gaat de tijd naar toe. De zomer is stilletjes weggegleden en de herfst komt langzaam in z'n plaats.
Dus het is tijd om appelen te plukken. Toen m'n man 40 jaar werd heb ik hem een hoogstam appelboom geschonken en na 20 jaar hebben we eindelijk een massa, lekkere Jonathan appels. Jonathans zijn een oude variëteit van kookappels. Je kan er fantastische appelmoes van maken en heerlijke appeltaarten van bakken. We hebben er dit jaar enorm veel en ik verdeel ze onder de familie, mijn patchwork dames en enkele vrienden.
Maar al is dit een lekkere appel toch is dit niet mijn favoriete appel.
Helemaal vanachter in de tuin staat een klein boompje en dat is van mij en van mij alleen. Het is een Ster appel boompje met de prachtigste kleine rode zoete appeltjes. Op het rode velletje van mijn appeltje staan allemaal witte mini sterretjes. Daar komt waarschijnlijk zijn naam van. In het Frans heten ze: Reinette Rouge Etoillée en ze stammen waarschijnlijk uit de streek van Zuid Limburg. Mijn grootouders woonden in Belgisch Limburg; nl in Bilzen.



I know this little red apples from the time I was a child. My paternal grandfather was a farmer and he had an orchard.But their he did not have this apple no,no. This was a special one. In front of the farm, on the other side of the road, my grandmother had a kitchen garden with vegetables, dahlia's and gladiola's, bushes with gooseberry's and red currants, a very special peach tree, big trees with the sweetest red en yellow cherries, a few pear trees and a few old apple trees with this little Star apple tree among it. In those times all fruit trees where big, no dwarfs availible.

In my mind I still can see that kitchen garden bussing with bees and butterfly and heavy with the sent of fruit and flowers. Sweet memory's of a very special days, a long time agoo. It was always very special when we went to visit the grandparents, since we had no car in those days and public transport was not so easy as these days.

Ik ken deze appeltjes vanuit mijn kindertijd. Mijn grootouders aan vaders kant waren boeren en ze hadden een boomgaard. Maar dit appelboompje stond niet in de boomgaard, neen. Tegenover de boerderij, aan de andere kant van de weg, had mijn grootmoeder een groenten en fruit tuin. Daar groeiden, groenten , dahlia's en gladiolen en er stonden enkele rode bessen- en stekelbesstruiken. Verder was er ook een heel bijzondere perzikboom, twee kersenbomen met de zoetste dieprode en gele kersen, enkele hoogstam peren en appelbomen en mijn rode Ster appelboom stond daar ook. Van dwergboompjes hadden ze toen nog niet gehoord. Alles was hoogstam.

Ik kan me nog steeds de geur en de sfeer van die tuin herinneren, de warme zomerse dagen met zoemende bijtje en vlinders en de lucht zwaar van de geur van fruit en bloemen. Het zijn wondermooie jeugdherinnering uit een lang vervlogen tijd. Wij kwamen niet dikwijls bij m'n grootouders omdat we in die tijd nog geen auto bezaten en ook het openbaar vervoer was niet wat het nu is.

Look at them, aren't they special with their pink flesh and their briljant red skin? And oh, if you only could taste them...They taste totally different then other shop bought apples. Their aroma is quite special and I can not compare it with any other apple.
It has it flaws. This is not a good apple to keep, it get mealy very quick and you can not keep it. But for those few weeks you can eat them, what a joy it is!!

You know I am allergic to apples and other pip ant pit fruit but I don't care. If my litte red Star apples are ready to eat, I can't keep away from them and a swollen mounth or not I have to enjoy them for those 2 short weeks they are here to eat ......

Kijk naar hun, zijn ze niet bijzonder met hun roze vruchtvlees en hun rode velletje? En als je ze kon proeven...Ze smaken totaal anders dan enige andere appel uit de supermarkt. Hun aroma is heel bijzonder en je kan het niet vergelijken met andere appels.
Maar ze hebben ook hun nadelen. Het zijn geen bewaarappelen en ze worden snel melig maar voor die paar weken dat je ze kan eten...Oh wat een plezier!

Weet je, ik ben eigenlijk allergisch voor appels en ander pit en steenvruchten maar het kan me niet schelen. Gezwollen mond of niet als mijn kleine sterappeltjes daar zijn dan moet ik er van snoepen . Het is tenslotte maar voor een paar weken en wat geniet ik er elk jaar van!

6 opmerkingen:

LiLi M. zei

Wat een nostalgie! Heerlijk!
Geniet maar van je appeltjes, zoals jij het schrijft vind ik het echt jammer dat ik ze niet kan proeven!
Fijne dag!

Marja Rijnsburger zei

Wat een heerlijk verhaal nostalgie.
Dat word veel appeltaarten bakken en appelmoes maken, jammer dat jezelf allergisch bent voor appels.
De foto's zijn zo echt dat je de appels bijna proeft.
groetjes en een fijn weekend.

Splashes of Pink and Mint zei

Sterappeltjes... om van te snoepen of gewoon ter decoratie! Ik heb ze ook elk najaar in huis, enkel en alleen voor de sier. En ze ruiken zo heerlijk!

Anoniem zei

I love the stories about the gardens and fruit trees. We are all really farmers at heart aren't we? I have been eating plums for breakfast every day and mourning the short season for them. Now, after your post, I am looking forward to apple season and I am planning to make blackberry tarts tomorrow thanks to Turkey Feathers blog post about Tasha Tudor and her tarts. Vicki at Hollyhocks.typepad.com

marga zei

Wat een leuk appellogje heb je er an gemaakt. Vind sterappeltjes ook altijd zo heerlijk ruiken!!!!

Rumour has it zei

Prachtige naam ´Reinette Rouge Etoillée´... Zou nog een leuke naam voor een parfum of zo zijn. Die appeltjes hebben echt een mooi diep-rode kleur en zien er decoratief uit. Ik had trouwens je mail inderdaad gekregen en ik hoop dat je wat aan die Ariadnes zult hebben. Ik had ze eigenlijk niet meer nodig, want ik heb de idëeen voor de kinderkamers meestal toch wel in mijn hoofd zitten. En ik ben blij dat ik je er een plezier mee heb kunnen doen! Laatst zag ik op Kapaza een hele set van allerlei Boch-spullen staan (Copenhagen-motief) en daar zaten ook 2 mooie slakommen tussen. Nu had ik gemaild of je die spullen apart kon aankopen, maar er is nooit gereageerd op mijn vraag. Eigenlijk hoeft mijn servies niet echt ´compleet´ te zijn en zo heb ik bijv. niet per se eierdopjes nodig. Ik vind het ook leuk om serviezen te combineren, vandaar. Maar ik zou wel blij zijn mocht ik ooit nog eens slakommen vinden. Lieve groeten en een mooie zonnige zondag!