dinsdag 1 juli 2008

Speel quilt Play quilt


It is summer and for the moment the sun is shining here in Belgium but think of all those rainy days when small children can not play outside and think of sick children in hospital or children in cars, getting boared. This is THE quilt for them. It is a simple quilt of squares but some of the squares have doors, or are a house or a pouch or a flower or even a bed and a picture frame. This is the playquilt!
It consists of a quilt, a small bag and a pillow size bag with a boardgame on one side. It can be carried around because you can make a bag out of the pillow or even a backpack!! It is probably my most succesful quilt design! Children keep loving it as they can sleep under it, play with it and even learn from it. And it is so simple to make.



Ok , de zon schijnt vandaag in België maar denk eens aan al die regendagen dat kindjes niet buiten kunnen spelen, aan zieke kindjes in hun bedjes of aan kindjes die zich vervelen in de auto...Dit is HET quiltje voor hun.
Het is een eenvoudig quiltje bestaande uit vierkantjes maar sommige vierkantjes hebben deuren, andere zijn zakjes of bloemetjes die je kan afknopen of zelfs een huis, een bed of een fotolijstje....
De geheel bestaat uit een quilt, een bijhorend klein zakjes voor extra spulletjes en een kussenhoes waar aan één zijde een spelbord op zit. Je kan dit kussen omtoveren tot een tas of een rugzakje door er handvaatjes aan te zetten.
Dit is waarschijnlijk mijn beste quiltontwerp ooit. Kinderen zijn er heel lang mee bezig en vinden het steeds opnieuw leuk. Je kan er onder slapen, mee spelen en zelf van leren. En het is zo eenvoudig te maken.


Here you see the whole set. The folded quilt, the little bag and the bag where those two fit in with the game board on one side. In the long little green bag, I put the fingerpuppets and other things like the game pieces and the little doll for the bed.

Hier zie je de hele set. De opgevouwen quilt, het kleine zakje dat naast de quilt in de grote tas past en de kussentas waar dit allemaal ingaat. In het kleine groene zakje berg je de vingerpopjes op, de spelpionnen en bv het poppetje voor in het bedje.

This is the pillow/ bag where every thing fits in.
Dit is het kussentas waar alles in past.


The squares are 4 inches( add seamallowens) and all the fabrics depict things children know: animals, burgers, toys, fruit but also a sun , a bike or a car.
Here you see a little bag with a small zip.Beneeth the zip is another fabric with an animal or so on it.

De vierkantjes zijn allemaal 10 op 10 cm( voeg naadtoeslag toe) en alle stofjes hebben afbeeldingen die kinderen kennen: dieren, hamburgers, fruit, speelgoed maar ook een zon of een fiets of een auto bv.
Hier zie je een vierkantje waar met behulp van een ritsje een zakje is gemaakt. Daaronder zit een tweede lapje met een voorstelling op. Hier een lieveheersbeestje.


This little patch is a bed with a quilt. Cut 2 pieces of fabric of 3 X 4 inch( allways ad seam allowences). Stich the top together. Fold it the right way around and quilt. Sew the left and the right side and the bottem side on a white square. Leave the top open so you create a pocket. Make a tiny "pillow" and sew this on top of the quilt on the white square. You van put a little doll in "the bed".

Dit kleine lapje is een bedje geworden. Knip twee lapjes van 7,5 X 10 cm (voeg naadtoeslag toe)
Naai de bovenkanten op elkaar en keer zodat de goede kanten van buiten komen te liggen. Naai dit lapje vanboven en opzij vast op een effe wit lapje van 10 cm. Laat de bovenkant open zodat er een zakje ontstaat.Maak een mini kussentje en naai dat ook op de witte ondergrond. Steek een popje in het "bedje".



If you look you can see a white enveloppe with a heart attatched to it.In the middle the brown patch is a little foto frame. On top you see a little house.(red roof and blue door that opens).

I also have sewn 2 pieces of musical fabric together and before closing the seam I added a washable beeper between te fabrics. Use this like 1 piece of fabric.

Between the seams on top of the picture frame I attached a small piece of ribbon. Print some pictures of fabric and attach them to the ribbon and put in the frame. The glass in the frame is a good clear plastic.

Als je goed kijk zie je hier van onder naar boven een enveloppe met een hartje erin, rechts daarvan het bruine vierkant is een fotolijstje. Daarboven een huisje met rood dak en blauw deurtje dat open gaat.

Ook naaide ik twee muziekstofjes samen en voor ik het laatste stukje naad sloot stopte ik een wasbaar piepertje in de opening.

Aan de bovenzijde van het fotolijstje naaide ik een stukje lint tussen de naad uit. Dan print ik enkele fotootjes op stof uit en die bevestig ik aan het lintje. Plaats de foto in het fotokadertjes. Het glas in het kadertjes is een fexibel stukje doorschijnend plastiek van een ducumentenmapje.


In this picture you see from the bottom up, a door (2 squares sewn together and attatched between the seems of another square.Close the door with a button of a pushbutton. A felt flower with a buttonhole in the center. Sew a button on your base square and the child can learn to do buttons. On top of that you see another "bag"( like the bed) but here you have a tiger fabric and the bag contains a tiger fingerpuppet. On top of that I have sewns two pieces of ribbon so the child can learn to tie a knot.

In dit fotootje zie je van onder naar boven een deur( twee lapjes samennaaien en dat naai je tussen de naad van een ander lapje uit. Sluit het deurtje met een knoopje of een drukknopje. Een vilten bloemetje met een knoopsgat in het midden. Naai een knoop op het basislapjes en je kind kan leren knopen toedoen.
Een zakje in een tijgerstofje met daarin een tijgervingerpoppetje.
Daarboven nog een lapje met lintjes zodat het kind kan leren strikken en knopen maken.



You can make this quilt as big or as small as you want. I made it with 10 by 14, 4 inch squares( add seam allowens) and added a plain colored ( learn the colors) border of 2 X 4 inches.

There a so much more variations possible and even if you do only the little bags with the fingerpuppets or even only the printed squares, a child will have hours of fun with this quilt.
Just put a fleece blanket on the back and quilt in the seams of the squares and finish it with biasbinding.

Je kan deze quilt maken in gelijk welke maat, groot of klein. Ik zette 10 X 14 vierkanten van 10 X 10 cm (voeg naad bij) aan elkaar en zetter er een boord in effen kleurtjes ( kan je kind de kleuren leren) rond van 5 X 10 cm.

Er zijn nog zoveel varianten mogelijk maar zelfs als je alleen de zakjes maakt met de vingerpoppetjes of zelfs alleen maar de plaatjes stofjes gebruikt dan nog heeft een kind hier uren plezier van. Stik er langs achter een fleece dekentje tegen en quilt of doorstik tussen de naden van de vierkantjes en werk af met bias.

This is a simplified smaller quilt with only cat pictures, for the little daughter of a befriended Maine Coon breeder.

Dit is een eenvoudigere en kleinere versie met alleen kattenstofjes voor het dochtertje van een bevriende Maine Coon fokker.

Have fun collecting the fabrics.Please trade with your friends and other moms an make this quilt!!

Your child will have hours of fun with it!

Veel plezier met het verzamelen van de lapjes. Ruil met je vrienden en andere mama's en maak deze quilt.
Jullie kinderen gaan er dagen en jaren plezier van hebben.



9 opmerkingen:

LiLi M. zei

Geweldig Nicky!! Wat ontzettend leuk! Ik heb voor allebei mijn kids destijds een dekentje gequilt (nou ja, op mijn manier dan...) en ook, en daar hebben we allemaal veel plezier van gehad een wandkleed voor boven de commode. In dat wandkleed was plaats voor de luiers, voor de doekjes, zalf, poeder en andere handige dingetjes en ik had er ook allerlei speeltjes in verwerkt, zodat onze kinderen als ze verschoond werden zich niet hoefden te vervelen en rare dingen gingen doen. Jammer dat ze alweer zo groot zijn (12 en 14) anders had ik beslist ook nog zo'n deken voor ze gemaakt. Ik had trouwens verschillende doorgestikte met wol gevoerde speelkleden voor ze gemaakt, altijd een groot succes! Zelfs mijn vriendinnen vroegen erom. Ik denk toch dat ik nu alvast maar eens aan zo'n deken van jou ga beginnen. Alvast voor de kleinkinderen ;-) groetjes!

Marianne zei

Wat een prachtige quilt!! Ik vind het echt een geweldige vondst al die vakjes met extra´s. Ik kan me helemaal voorstellen dat kinderen er gek op zijn. Voor mij is dit ver boven mijn kunnen, naaien kan ik wel een beetje maar quilten heb ik nog nooit gedaan.
Prachtig! Groetjes, M

Janine zei

Hallo, ik ben hier wel even blijven zitten met een kopje thee, alles heb ik bekeken en gelezen, wat een mooie hobby heb jij, en zag ik het goed, heb je zelfs je bank gequilt? Nou ik kom graag terug dus ik link je aan mijn hobbyblog, (ik heb er nl 2)veel plezier met je hobby, doeggggggg

Heidi zei

We have made this with a hexagon form for sick children. It is called the I Spy quilt. You are so right that it keeps any child amused but especially great for sick children. Gives people a fun game to play with them while in their hospital room.

Hugs ~
Heidi

Poppedijne zei

Jeanie, neen, ik heb de bank niet gequilt. Dit zijn goedkope quilts van Blokker. Een kwestie van de witte banken te beschermen tegen 10 katten en 3 kittens!

Abacaxi & Hortelã zei

Wat ziet het er allemaal prachtig uit Nicky, m'n handen beginnen te jeuken (ik heb nét een beetje leren omgaan met een naaimachine, maar quilten? dáár heb ik me nog nooit aan gewaagd, met deze duidelijke uitleg zou ik er misschien maar eens aan moeten beginnen...). Ik hou je op de hoogte!

Rhondi zei

Hi Nicky
I love the quilts and the bag they fit in is great too. How fun for a child to play with. You are very talented!
Hugs, Rhondi

Anoniem zei

Wat een leuke speelquilt is dit. Zeker een idee voor mijn kleinkinderen.
Wat maak je toch mooie quilts.

Groeten Tineke

Ilse zei

Zeer leuk! Ik ga morgen aan de slag met het pakketje dat ik van je cadeau kreeg!